måndag 27 juli 2015

Mer hall

Nu håller vi på och skissar och planerar för en hallutbyggnad med inspiration av äldre punschverandor med våra sov-och vardagsrumsfönster som modell för de nya fönstren. Utbyggnaden blir ca 4 meter lång längs med ena husväggen med en dörr på mitten och ett dubbelfönster på vardera sida samt ett enkelfönster på den ena kortsidan. Jag planerar förstås för hur det ska se ut inomhus. Min nya favorit är Ikea, tycker verkligen att de har lyckats skapa flera olika serier, kollektioner och enskilda möbler vars design är genuin och tidlös. Bland annat serien Nornäs som vi har sängbord samt tv-möbel i och har nu även köpt bänken till hallen, att sitta och sätta på sig skorna, gärna med en grå fårskinnsfäll som på bilden.


I och med att serien är gjord i obehandlad massiv furu gäller det att den får en ytbehandling som gör den tålig. Har prövat två olika på de möbler vi redan har. Sängbordet blev behandlat med en vanlig matt klarlack medan tv-möbeln fick en behandling av hårdvaxolja. Hårdvaxoljan gör att träet går lite åt det gula hållet som oljad furu kan så det lutar åt den vanliga klarlacken.

Sedan har jag inhandlat/nosat upp sju stycken funkis krokar med träknopp som ska sättas upp ovanför bänken för kläder. I ena hörnet hoppas jag att vi kan bygga en mindre garderob. Väggarna blir förmodligen målad panel för tålighetens skull samt ett klinkergolv alt. skiffer med golvvärme.


I belysningsväg skull jag vilja ha dessa porslinssocklar från Ifö utplacerade ca 4 stycken i taket. Sedan skulle jag vilja ha en hallspegel från Gubi, men tyvärr räcker inte plånboken till.




Här kommer några inspirationsbilder från min Pinterest-mapp på härliga hallar med hallbänkar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...