torsdag 20 november 2014

En drömjul och stor inspirationskälla

När jag var barn var Alla vi barn i Bullerbyn bland det bästa jag visste. Hade en kompis i kvarteret som hade båda filmerna på VHS. Så fort jag var där ville jag titta på dem och tittade alltid när det kom på tv, fick helt enkelt inte nog. Det jag gillade bäst med det var att de verkade alltid ha så roligt, mysigt och hittade på så spännande saker, sova på höskullen, åkte till kvarnen å massa annat.  Idag tittar man med helt andra ögon. Man vet om att det är en ganska förskönad bild av livet på landsbygden i slutet på 20-talet, men det blir inte sämre för det.

Älskar fortfarande att titta på det och idag tittar jag för inspirationens skull, miljöerna, föremålen och kläderna. Idag uppskattar jag att produktionen har tagit sån hänsyn till detaljerna och fått till den rätta känslan. Kanske var det en bidragande faktor till att jag utbildade mig till etnolog, för att själv få möjligheten att uppleva såna miljöer och läsa mer om livet och traditionerna vi hade förr och vad som driver dem framåt. Det ledde i sin tur att jag faktiskt jobbade på ett friluftsmuseum och fick uppleva liknande miljöer på nära håll, både under sommartid och vintertid med bl.a jul. Idag försöker jag åstadkomma samma känsla när vi renoverar vårt Villa Nylund, om än med en liten modern touch :)

Nu när julen närmar sig med stormsteg så återkommer jag till min favorit, jul i Bullerbyn. Här kommer några härliga bilder :)

I år blir det egenhuggen gran :)


Alltså dessa kappor, skulle gå över berg och dalar för en egen :)


Vitt porslin har jag massor av, spillkum, skålar och mjölskeppor.



1 kommentar:

  1. Sådana här miljöer har jag också tyckt om sedan jag var liten, det känns vackert och tryggt.
    Etnolog...det låter som ett spännande jobb men jag vet inte så mycket som jag kanske borde om detta yrke.

    Ha det bra!
    Cia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...