söndag 29 juni 2014

Söderberg & Sara

Nu är vi nyss hemkomna efter en liten mini-semester på Österlen. Kom ner på torsdag eftermiddag och åkte igen tidigt imorse. Tänkte visa mina favoriter i inredningsväg, antik- och restaurangtips som vi hann upptäcka. Tips på om man har lite tid på sig är att att ha en turistguide från området, några loppis-appar och ha tillgång till White guide, då kan man nästan inte misslyckas med en mini-semester :)

Vi började med att första dagen åka till Ystad som min andra hälft ville så gärna besöka. Då hade jag förstås tagit reda på att där ligger Söderberg & Sara, ett ekologiskt café som hamnade på White guides 10itopp-lista över Sverges bästa caféer och även Årets Stjärnskott.
Så här lyder deras motivering:

Med utmärkelsen Årets Stjärnskott uppmärksammar vi en nykomling på caféhimlen – men allt annat än en supernova med kort brinntid. De stjärnskott som premieras erbjuder redan från start en genomarbetad upplevelse där alla delar har betydelse.
• Söderberg & Sara Bageri, Ystad
Motivering: För att med framgång ha skapat en sympatisk kombination av fantastiskt kaffe och lysande ekologiskt bagerihantverk på ett och samma café – där kvalitet genomsyrar hela upplevelsen.


För oss blev det kaffe från eget rosteri, äppelmust från Helenelust och kanelbullar, allt ekologiskt. Sedan hade de helt fantastiskt fina bröd som de gjorde smörgåsar på.

Härlig genuin mat med en lika härlig inredning, industrilampor, robusta träskivor och bänkar samt gamla skolstolar. Hittade en stol på loppis som gick i samma stil och hade en härlig patina, frågande säljaren vad hon skulle ha för den och fick till svar att den inte var till salu. Humpf! Kanske var det min stockholmsdialekt som gjorde det...Önskade så att jag hade fått med mig den! :)

Hur som helst, är ni Ystad, vik en fika-stund till Söderberg & Sara :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...