torsdag 3 juli 2014

Antikt på Österlen

Här kommer ett speciellt antik-inlägg från vår resa runt Österlen. Det går knappt att åka 100 meter utan att se en loppis-skylt, vilket kan ge lite huvudbry för sådana som jag, loppis-fanatiker :) Man skulle vilja stanna på vartenda ställe för just där kanske Det stora fyndet finns. Dock ska jag nämna några av mina bättre stopp för just de där loppis-skyltarna består i många fall av vanliga skåp-rensningar beståede av Coca-Cola glas från McDonalds och gamla barnkläder. Första stället är Karossgården i Gladsax. Mycket stort och ett varierat utbud och prisklassen ligger på en mellannivå.


Nästa tips är Brösarp, känd för den stora antikmässan för svensk allmoge och högkvalitativa antikviteter. Det finna två stora handlare i Brösarp, en är en av initiativtagarna till antikmässan, Jan-Erik Öhgren Antikvitetshandel sedan finns Tribos antikt. Båda med en hög prisklass, men mycket fint :)

Det har dock kommit en liten uppstickare i Brösarp, Salto Mortale. Inriktar sig på industriell vintage, Butiken är liten men inspirerande och prisklassen ganska hög.
På vägen till Kivik finns längs med vägen butiken Gamla saker som präglas av genuint skånska föremål, som vävar och lergods. Medelhög prisnivå, fyndkänslan vill inte riktigt infinna sig.


Ett ställe med lite humanare priser var Mariedals gård, där köpte jag en 34 cm hög gammal apoteksburk. Kanske finns det bra ställen bakom några av de där loppis-skyltarna som vi åkte förbi, där Det stora fyndet gömde sig, jag tyckte mig hitta det med stolen jag inte fick köpa...men men :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...