söndag 21 juni 2015

Den ultimata väskan - postväskan

Jag är svag för skinnväskor och det finns en väskmodell som slår ALLA väskor med hästlängder enligt mig, den klassiska postväskan. Man kan även kalla den messenger bag eller portfölj. Dessa står högt i kurs på andrahands-marknaden. Särskilt om man hittar snygga exemplar från 70-talet eller från några av de klassiska märkena som Ruitertassen, Bree eller McNeil. Färgen som jag föredrar är naturläder, helst naturgarvat, som blir så där härligt gyllene efter år av användning, viktigt att smörja in dem för att de ska behålla lystern. Har nosat upp två stycken via Tradera där de går åt som smör i solsken. En från Ruitertassen och en omärkt i två lite olika modeller så man kan byta. En av anledningarna till dess ökade populäritet, förutom det ökade intresset för vintagekläder, är att man oftast får plats med en laptop upp till 15" då väskorna är ca 32-40 cm breda och runt 25 cm höga. De två jag har köpt har kostat ca 300 kr styck inkl. frakt men jag har haft tur då de kan dra upp mot 700-900 kr beroende på skick och modell och ännu lite dyrare om man köper en ny i butik. En ny Ruitertassen kostar ca 1600 kr.



Favoritfärgen går igen på flera av mina väskor, som på den här lilla kuvertväskan i skinn med rosett från Ceannis som jag köpte på rea för ett par år sedan.


Nästa grej som står på önskelistan är den klassiska läder och rottingväskan från Palmgrens som såg dagens ljus på 50-talet. Nypris 3200 kr. Lite i häftigaste laget för min plånbok så det blir att hålla utkik på andrahands-marknaden igen :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...